زگیل تناسلی مردان و زنان و علائم و درمان آن چگونه است

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

 

زگیل های تناسلی، توده های نرمی هستند که روی اندام تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند. زگیل تناسلی مردان و زنان یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط برخی از گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل ها با سویه های پرخطر که می توانند منجر به دیسپلازی و سرطان دهانه رحم شوند، متفاوت هستند.

HPV شایع ترین بیماری STI است. مردان و زنان هنگام برقراری رابطه جنسی در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای زنان خطرناک است زیرا برخی از انواع آن می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

 

علائم زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟

 

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود. ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از ایجاد عفونت، زگیل ظاهر نشود.

زگیل تناسلی همیشه با چشم قابل مشاهده نیست. ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای زگیل ها ممکن است شبیه گل کلم باشد و هنگام لمس کردن، صاف یا کمی ناهموار به نظر برسد. زگیل های تناسلی ممکن است به صورت خوشه ای یا یک زگیل ایجاد شوند.

 

زگیل تناسلی مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

 

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

 

زگیل تناسلی زنان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

 

  • داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم

 

زگیل تناسلی همچنین ممکن است در لب، دهان ، زبان یا گلوی شخصی که با فرد مبتلا به HPV تماس جنسی دهانی داشته است ظاهر شود. زگیل تناسلی در زنان و مردان حتی اگر قابل مشاهده نباشند، ممکن است علائمی ایجاد کنند، مانند:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

 

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

 

در بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 سویه HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارند، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. ویروس HPV بیشتر از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود، به همین دلیل است که یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته می شود.

در حقیقت، HPV آنقدر رایج است که منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید اکثر افراد فعال جنسی در برخی موارد به آن مبتلا می شوند. با این حال، این ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس به خودی خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی معمولاً توسط سویه های HPV ایجاد می شوند که با سویه هایی که باعث ایجاد زگیل در دست یا سایر قسمت های بدن می شوند متفاوت است. زگیل نمی تواند از دست کسی به اندام تناسلی منتقل شود و بالعکس.

 

عکس زگیل تناسلی

 

زگیل تناسلی

فاکتورهای ریسک بیماری

 

هر فرد فعال جنسی در معرض خطرات زگیل تناسلی و ابتلا به HPV وجود دارد. با این حال، زگیل تناسلی بیشتر در افرادی مشاهده می شود که:

  • زیر 30 سال سن دارند
  • سیگاری هستند
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • سابقه کودک آزاری داشته باشند
  • فرزند مادری باشند که در هنگام زایمان به این ویروس مبتلا است

 

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

 

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی می گویند.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان اندام تناسلی خارجی زنان شود. همچنین می تواند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعد شود.

 

بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

 

برای تشخیص این بیماری، پزشک در مورد سلامت و سابقه جنسی شما سوال می کند. این سوالات شامل مواردی است که تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی داشته اید، از جمله رابطه دهانی بدون کاندوم.

پزشک شما همچنین معاینه فیزیکی هر ناحیه ای را که مشکوک به ایجاد زگیل در آن هستید انجام می دهد.

 

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

 

از آنجا که زگیل می تواند در داخل بدن زنان ایجاد شود، ممکن است پزشک نیاز به معاینه لگن داشته باشد. پزشک ممکن است از محلول اسیدی ملایمی استفاده کند که به نمایان شدن زگیل ها کمک می کند.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش پاپ اسمیر انجام دهد، که شامل برداشتن سواب از ناحیه برای بدست آوردن سلول از دهانه رحم است. سپس می توان این سلول ها را برای وجود HPV آزمایش کرد.

انواع خاصی از HPV ممکن است نتایج غیر طبیعی را در آزمایش پاپ اسمیر ایجاد کند، که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص داد، برای نظارت بر تغییرات، ممکن است به غربالگری های مکرر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی نیاز داشته باشید.

اگر شما یک زن هستید و نگران این هستید که ممکن است به نوعی از HPV مبتلا شده باشید که باعث سرطان دهانه رحم می شود، پزشک شما می تواند آزمایش DNA انجام دهد. این آزمایش تعیین می کند که چه نوع HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در قابل انجام نیست.

 

درمان زگیل تناسلی مردان و زنان

 

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، HPV می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی چندین بار به زگیل تناسلی مبتلا شوید. بنابراین مدیریت علائم، مهم است زیرا باید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. با این اوصاف، زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد.

ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی را برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها درمان کنید. با این حال، شما نمی توانید زگیل تناسلی را با داروهای درمان زگیل بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

پزشک ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ایمی کیمود (کرم آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید (TCA)

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است برای برداشتن آنها نیاز به جراحی جزئی داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها از بین ببرد:

  • الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • فریز کردن زگیل
  • لیزر درمانی
  • برش یا قطع زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

 

درمان خانگی زگیل تناسلی

 

از درمان های OTC مخصوص زگیل های دست برای درمان زگیل های تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و زگیل های تناسلی از انواع مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی شده اند اغلب بسیار قوی تر از درمان هایی است که برای دستگاه تناسلی استفاده می شوند. استفاده از روشهای درمانی اشتباه ممکن است بیشتر از اینکه مفید واقع شود، مضر باشد.

برخی از داروهای خانگی در درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما مدارک کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان درمان های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

نحوه پیشگیری از زگیل تناسلی مردان و زنان

 

واکسن HPV به نام گارداسیل و گارداسیل 9 می تواند مردان و زنان را از شایع ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کند. همچنین در برابر گونه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، ایمنی ایجاد می کند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن از سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما از زگیل تناسلی محافظت نمی کند.

افراد بالای 45 سال می توانند مانند افراد 9 ساله واکسن HPV را دریافت کنند. این واکسن بسته به سن در یک، دو یا سه دوز تزریق می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از فعال شدن جنسی فرد تزریق شوند، زیرا قبل از قرار گرفتن فرد در معرض HPV موثرتر هستند.

استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی نیز می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

 

مقابله و چشم انداز بیماری

 

زگیل تناسلی یک عارضه عفونت HPV است که شایع و قابل درمان است. این بیماری می تواند با گذشت زمان ناپدید شود، اما برای جلوگیری از بازگشت آن و عوارض احتمالی باید درمان شود.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند تشخیص دهد که آیا شما دارای زگیل هستید و بهترین گزینه های درمانی شما چیست.

علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این موضوع ممکن است سخت به نظر برسد، اما روراست بودن می تواند به شما کمک کند تا از شریک جنسی خود در برابر عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
1 دیدگاه
  • سلام درکشاله.رانم.نمی.دانم.زگییل.یا.قارچ.است..۳.ماه.است.دکترامپورزدگفت.ده.روزهخودش.می.افته..ملی.نشد..رویش.چرک.زیرش.خون.ودردداره..وُفته.چه.دارویی.داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *