خطر زایمان زودرس

زایمان زودرس

خطر زایمان زودرس و اتفاقات بعد از آن، زمانی اتفاق می افتد که شما مجبور به زایمان قبل از تمام شدن 9 ماه بارداری خود کنید. به عبارتی دیگر زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته 37ام بارداری گفته میشود.

 

به نقل از ویکی پدیا :

زایمان زودرس در انسان به تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ام بارداری گفته می‌شود. علت زایمان زودرس در اغلب موارد ناشناخته است.

نوزادان زودرس عموماً در معرض خطر ناتوانی در رشد ذهنی و جسمی هستند. امروزه پیشرفتهای بسیاری در ارتباط با مراقبت از نوزادان زودرس صورت گرفته‌است ولی از میزان شیوع زایمان زودرس کاسته نشده‌است. زایمان زودرس از مهمترین عوامل مرگ ومیر نوزادان در سطح جهان است.

 

نوزادانی که زودرس به دنیا می آیند ، بیشتر از نوزادانی که به موقع به دنیا می آیند ، دارای مشکلات سلامتی هستند. همواره باید مادران علائم و نشانه های زایمان زودرس را بیاموزند تا در صورت بروز آنها به سرعت از پزشک شان کمک بگیرند. عوامل زیادی هستند که می توانند باعث زایمان زودرس شوند و قطعاً خطرات جدی و مهلکی را در صورت رعایت نکردن در آینده در پی خواهد داشت. خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص بارداری و زایمان و بیماری های زنان می تواند به شما کمک کنند تا زایمان راحت تری را تجربه کنید. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

  • علائم زایمان زودرس و نشانه های آن چیست؟
  • چه عواملی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد؟
  • برای جلوگیری از زایمان زودرس چه بخوریم؟
  • پیشگیری از خطر زایمان زودرس

 

علائم زایمان زودرس و نشانه های آن چیست؟

زایمان زودرس زایمانی است که ، قبل از هفته 37 ام بارداری علائم خود را نشان می دهد و باعث زایمان می شود. زایمان فرآیندی است که بدن شما، برای به دنیا آوردن فرزندتان طی می کند. زایمان زودرس می تواند منجر به تولد زودرس شود. کودک شما برای رشد و نمو قبل از تولد، به حدود 40 هفته ماندن در رحم نیاز دارد. نوزادان متولد شده قبل از 37 هفته را نوزادان نارس می نامند. نوزادان نارس می توانند در بدو تولد و بعد از زندگی مشکلات سلامتی جدی ای داشته باشند . هر سال حدود 1نوزاد از 10 نوزاد در ایالات متحده زودرس به دنیا می آید.

 

اگر حتی یکی از این علائم و نشانه های زایمان زودرس را دارید ، سریعاً با پزشک متخصص خود تماس بگیرید :

  • ترشحات واژینال خود را (آبکی ، مخاطی یا خونی ) یا ترشحات واژن بیشتر از حد معمول تغییر دهید.
  • فشار در لگن یا شکم تحتانی را حس می کنید. مانند اینکه کودک شما در حال فشار به پایین است.
  • کمردرد که در قسمت پایینی کمر خود آن را احساس خواهید کرد. حس درد کمر در این مواقع می تواند ثابت یا متغیر باشد.
  • گرفتگی شکم همراه با  اسهال یا بدون آن
  • انقباضات منظم یا مکرر که باعث می شود شکم شما مانند یک مشت محکم شود. انقباضات ممکن است دردناک باشد یا نباشد.
  • پاره گی کیست آب نیز می تواند از دیگر عوامل زایمان زودرس باشد.  پاره گی کیست آب که به آن پارگی زودرس غشاء (یا PPROM گفته می شود) زمانی است که کیسه آمنیوتیک اطراف کودک شما قبل از شروع زایمان پاره شود.

 

هنگامی که پزشک خود را می بینید ، او ممکن است معاینه لگن یا سونوگرافی واژینال انجام دهد تا ببیند آیا دهانه رحم شما نازک شده و برای زایمان باز شده است یا خیر؟ سونوگرافی منظم ، از امواج صوتی و رایانه استفاده می کند تا از کودک شما تصویری بگیرد. اگر دچار انقباضات رحم هستید ، پزشک شما بر آنها نظارت می کند تا ببیند چقدر انقباضات قدرتمند است و آیا از هم فاصله دارند یا خیر؟ برای شما ممکن است آزمایش های دیگری نیز انجام شود تا پزشک متوجه شود که آیا واقعاً دچار زایمان زودرس هستید یا خیر.

 

خطر زایمان زودرس

چه عواملی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد؟

ما می دانیم که برخی از موارد ممکن است شما را نسبت به سایرین به زایمان زودرس بیشترمستعد کند. به این موارد عوامل خطر گفته می شود. داشتن یک عامل خطر به این معنی نیست که شما زایمان زودرس داشته باشید یا زود زایمان کنید. اما ممکن است شانس شما را افزایش دهد.

این چند عامل خطر باعث می شود که شما زایمان زودرس داشته باشید و زود زایمان کنید:

  1. سن کمتر از 17 سال یا بالاتر از 35 سال
  2. شما در گذشته یک نوزاد نارس داشته اید .
  3. شما با رداری چند قلو (دوقلوها ، سه قلو یا بیشتر) دارید .
  4. رحم یا دهانه رحم مشکل دارد یا در گذشته آنها را تجربه کرده اید.
  5. قبل از بارداری کم وزن یا اضافه وزن دارید که این عدم تعادل در وزن می تواند شامل اختلال در خوردن غذا ، مانند بی اشتهایی یا بولیمی باشد.
  6. داشتن یک سابقه خانوادگی از تولد نوزاد نارس. این بدان معناست که شخصی در خانواده شما (مانند مادر ، مادربزرگ یا خواهر) یک نوزاد نارس داشته است. اگر خود شما زودرس به دنیا آمده اید ، شما بیشتر از دیگران زود زایمان می کنید.
  7. بارداری پس از زایمان، بدون در نظر گرفتن استراحت رحم به مدت 18 ماه
  8. اختلالات بافت همبند ، مانند سندرمهای Ehlers-Danlos (همچنین به آن EDS گفته می شود)
  9. دیابت
  10. فشار خون بالا و پره اکلامپسی
  11. . فشار خون بالا (که به آن فشار خون بالا نیز گفته می شود) وقتی است که فشار خون در برابر دیواره رگ های خونی بسیار زیاد باشد. این می تواند بر قلب شما فشار بیاورد و باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری شود. پره اکلامپسی نوعی فشار خون بالا است که برخی از خانمها در طول یا درست بعد از بارداری دارند. اگر درمان نشود ، می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ شود.
  12. عفونت ها ، از جمله عفونت های مقاربتی (که به آن STI نیز گفته می شود) و عفونت های رحم ، مجاری ادراری یا واژن
  13. کلستاز داخل رحمی بارداری (که به آن ICP نیز گفته می شود). این شایع ترین بیماری کبدی است که در دوران بارداری اتفاق می افتد.
  14. Thrombophilias  این شرایطی است که خطر ایجاد لخته خون غیر طبیعی را افزایش می دهد.
  15. مراقبت دیررس یا بدون مراقبت پزشکی بودن در دوران بارداری . مراقبت از بارداری مراقبت های پزشکی است که شما در دوران بارداری دریافت می کنید.
  16. خونریزی از مهبل (واژن) در سه ماهه دوم یا سوم
  17. باردار شدن با از لقاح آزمایشگاهی (همچنین به آن IVF گفته می شود). IVF یک روش درمانی باروری است که به زنان نابارور کمک می کند.
  18. بارداری با نوزادی که نقایص هنگام تولد دارد ، مانند نقص قلبی یا اسپینا بیفیدا . آنها شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می دهند. نقص هنگام تولد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت کلی ، نحوه رشد بدن یا عملکرد بدن شود. Spina bifida یک نقص هنگام تولد ستون فقرات است.

 

خطر زایمان زودرس

 

برای جلوگیری از زایمان زودرس چه بخوریم؟

برای جلوگیری از زایمان زودرس باید از خوردن برخی از مواد غذایی اجتناب کنید. استفاده از مواد مخدر و داروهای بدون نسخه را سریعاً متوقف کنید. یکی از دلایل اصلی ایجاد خطر زایمان زودرس در اروپا و آمریکا، استفاده بانوان از سیگار است. اگر شما هم سیگار استعمال می کنید لطفاً آن را کنار بگذارید. از در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن نیز به شدت اجتناب کنید.

از نوشیدنی های الکلی فاصلی بگیرید.

خشونت های خانوادگی چیزی است که می تواند استرس را به شما نزدیک و نزدیک تر کند. سعی کنید در مکانی آرام استراحت کنید.

سعی کنید از مواد غذایی چرب و خیلی شیرین خودداری کنید. بیشترین مواد غذایی شما را باید مواد غذایی سالم، ماهی و سبزیجات تازه تشکیل دهند. 

 

پیشگیری از خطر زایمان زودرس:

برای اینکه از خطر زایمان زودرس جلوگیری کنید باید قبل از بارداری به یک وزن سالم برسید. پس سعی کنید وزن مناسب را قبل از شروع دوران بارداری بدست آورید . در مورد میزان مناسب وزن برای شما قبل و در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

به محض اینکه فکر می کنید باردار هستید جهت معاینه و مراقبت های دوران بارداری خودبه نزد پزشک بروید. در دوران بارداری ، حتی اگر حالتان خوب  است، به تمام معاینات مراقبت های دوران بارداری خود بروید. مراقبت های قبل از تولد به پزشک شما كمك می كند تا شما و نوزادتان را در وضعیت سلامت نگه دارد.

برای شرایط مزمن سلامتی مانند فشار خون بالا ، دیابت ، افسردگی و مشکلات تیروئید تحت درمان قرار بگیرید. افسردگی یک وضعیت پزشکی است که در آن احساس غم و اندوه شدید به مدت طولانی ادامه می یابد و در زندگی روزمره شما تداخل می کند. و برای بهتر شدن به درمان نیاز دارد.

تیروئید غده ای در گردن شما است که باعث ایجاد هورمون هایی می شود که بدن شما را در ذخیره و استفاده از انرژی غذایی کمک می کند.

خود را از عفونت محافظت کنید. درمورد واکسیناسیون هایی که می توانند در مقابل عفونت های خاص از شما محافظت کنند با ارائه دهنده خود صحبت کنید . دستان خود را خود رابا صابون و آب بشویید. گوشت ، ماهی یا تخم مرغ نخورید. رابطه جنسی ایمن داشته باشید

استرس خود را کاهش دهید. غذاهای سالم بخورید و فعالیت ورزشی انجام دهید . از خانواده و دوستان خود برای تمیزی خانه یا مراقبت از فرزندان دیگر کمک بخواهید. اگر شریک زندگی شما با شما بدرفتاری کند ، می توانید از یک روانشناس برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

حداقل 18 ماه بین زایمان و باردار شدن مجدد دوباره صبر کنید. تا زمانی که آماده بارداری مجدد شوید از قرص پیشگیری استفاده کنید. اگر بزرگتر از 35 سال سن دارید و یا دچار سقط جنین شده اید یا یک جنین مرده به دنیا آورده اید، قبل از بارداری با پزشک خود درمورد اینکه چه مدت در انتظار بارداری بعدی باشید صحبت کنید.

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های زنان و زایمان در رشت مواردی مثل «علائم زایمان زودرس و نشانه های آن چیست؟»، «چه عواملی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد؟»، «برای جلوگیری از زایمان زودرس چه بخوریم؟»، «پیشگیری از خطر زایمان زودرس»،  را بررسی کردیم. امیدواریم که با رعایت این نکات بتوانید خطر زایمان زودرس را در خود کاهش دهید. خانم دکتر مؤیدنیا  متخصص بارداری و زایمان و بیماری های زنان می توانند به شما کمک کنند تا بارداری سالم تری را تجربه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *