دوران شیردهی و پریود


مقدمه

تغذیه با شیر مادر به عنوان تاخیر در پریود شناخته شده است. این می تواند برای مادرانی که مایلند قاعدگی را حتی بیش از 9 ماه به تأخیر بیاندازند ، یک مزیت خوب است . برخی از زنان در هنگام شیردهی اصلا پریود نمی شوند ، بعضی از آنها به طور نامنظم پریود می شوند.

هورمون ها و تغذیه با شیر مادر

هنگام تولد کودک ، شما از قبل به مواد مغذی طبیعی مورد نیاز برای تغذیه مجهز شده اید. پزشک احتمالاً شما را به این کار تشویق می کند. این اغلب به عنوان ایمن ترین و سالم ترین نوع تغذیه برای نوزادان قلمداد می شود.

گرچه به نظر می رسد شیر مادر هنگام تولد کودک به سادگی ظاهر می شود ، اما در اینجا چیزهای بیشتری وجود دارد. در واقع ، همانطور که هورمون ها به حمایت از بارداری شما کمک می کنند ، آنها وظیفه شیردهی را نیز به عهده دارند. پرولاکتین هورمون اصلی مسئول تولید شیر مادر است. توسط غده هیپوفیز تولید می شود که در مغز واقع شده است.

 

دوران شیردهی و پریود
     دوران شیردهی و پریود

چه دوره هایی متوقف می شود؟

پرولاکتین همچنین از قاعدگی جلوگیری می کند. تغذیه با شیر مادر این سطح هورمون ها را بالا نگه می دارد ، بنابراین هرچه مدت طولانی تری شیر دهید ، احتمال اینکه یک دوره کم یا اصلاً پریود نشوید خواهید داشت. از طرفی ، همانطور که کودک خود را از شیر مادر جدا می کنید ، قاعدگی شما نسبتاً سریع برمی گردد.

تغییرات در تغذیه ها

اگر در دوران شیردهی پریود می شوید ، ممکن است تغییرات غیرمنتظره دیگری را نیز مشاهده کنید. به عنوان مثال ممکن است دریابید که کودک شما آنقدر علاقه به زمان تغذیه ندارد و در طول دوره قاعدگی شما کمتر غذا می خورد. تصور می شود که این مربوط به تغییرات طعم شیر باشد.

یا ، وضعیت می تواند برعکس باشد. از آنجا که پرولاکتین تولید شیر را کنترل می کند ، ممکن است در دوران قاعدگی به اندازه کافی تأمین نکنید. در این صورت ممکن است کودک شما بخواهد بیشتر به او غذا دهد.

وقتی چرخه شما عادی می شود

جدول زمانی مشخصی برای بازگشت چرخه های طبیعی وجود ندارد زیرا هر زنی متفاوت است. این احتمال وجود دارد که اگر قبل از بارداری کاملا منظم بودید ، پس از قطع شیردهی باید قاعدگی شما به سرعت برگردد و عادی شود.

همچنین لازم به ذکر است که فقدان یک دوره لزوما به معنی کمبود تخمک گذاری نیست. بعضی از خانم ها تصور می کنند اگر به طور منظم قاعدگی ندارند ، نمی توانند هنگام شیردهی باردار شوند. این همچنین یکی از عوامل اصلی بارداری های غافلگیر کننده در مادران شیرده است.

گرچه کاملاً غیرممکن نیست ، اما بارداری می تواند در دوران شیردهی دشوار باشد. به خاطر داشته باشید که پرولاکتین هم مسئول تولید شیر و هم حمایت از بارداری است. حمایت از همزمان هر دو برای بدن دشوار است. اگر می خواهید در این زمان باردار شوید حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید .

قاعدگی نرمال

اگرچه برخی از شرایط سلامتی ممکن است باعث قاعدگی نامنظم شود ، اما تغییرات هورمونی شایع ترین علت هنگام شیردهی است. به محض اینکه کودک خود را از شیر بگیرید ، خصوصاً بعد از سال اول که کودک از غذاها تغذیه بیشتری می کند ، قاعدگی شما دوباره عادی می شود.

اگر مادر شیرده نیستید ، بلافاصله باید چرخه های طبیعی را داشته باشید. حتی ممکن است چهار هفته پس از زایمان قاعدگی بعدی خود را انجام دهید. اگر قاعدگی نامنظمی دارید ، علیرغم اینکه شیر نمی دهید ، با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید .

وقتی دوره های نامنظم معنی دیگری دارند

چرخه نامنظم در واقع به این معنی است که چرخه شما کوتاه تر یا طولانی تر از 28 روز معمول است. اگر شیر می دهید ، احتمال اینکه قاعدگی نامنظم به هم مرتبط باشد وجود دارد.

با این حال ، موارد بسیار دیگری وجود دارد که می تواند بر یک چرخه قاعدگی منظم تأثیر بگذارد ،

علائم دیگری مانند لکه بینی ، خونریزی شدیدتر از چرخه طبیعی یا دوره های طولانی را در نظر بگیرید.

بحث در مورد قاعدگی نامنظم را با پزشک خود در نظر بگیرید ، حتی اگر شیر می دهید. آنها می خواهند سایر دلایل را رد کنند ، مانند:

• فیبروم رحم (سلولهای غیر سرطانی روی رحم)

• کاهش شدید وزن

• کیست تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

• بیماری التهابی لگن

در صورت بروز درد شدید یا لکه بینی شدید بین پریود حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید .

 

اگر شما هم نامنظمی پریود در دوران شیردهی دارید ، می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/BXab7mjNfvTjjREV9

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
32 دیدگاه ها
  • سلام
    من بچم ۶ماهشه
    دوهفته دوره عقب افتاده
    مشکلی نداره نگران نباشم

  • ۵ماه از زایمانم گذشته و دوبار پریود شدم الان ۴روزه پریودم عقب افتاده علتش چیه

  • نه ماه زایمان کردم و الان حدود چهار ماه لکه بینی دارم هر دفعه 15تا یک ماه لکه بینی دارم حدود یه هفته ده روز پاک هستم دوباره شروع میشه.الان دو دوره هست که خونریزی بیشتر دارم الان هم بااینکه از روز 14قرص مذروکسی پروژسترون خوردم بعد ده روز دوباره لکه بینی شروع شده

  • سلام من شش ماه زایمان کردم وهرماه پریودمیشدم الان۴روزه پریودنشدم تست بارداری انجام دادم منفی بود علتش چی میتونه باشه

  • من دخترم یک سالشه وقتی 3 ماه بود پریود شدم دیگه نشدم چه کار کنم پریود بشم

  • سلام من بچم ده ماهشه خیلی پریودم نامنظمه الان دو ماهه پریود نشدم علایم خاصی هم ندارم به نظرتون حامله ام چیکار کنم منظم سه وقتی هم پریود میشم خیلی خونم کمه

    • سلام ،من الان نوزده روزه پریودنشدم بایدچیکارکنم پریودشدم وبعدش بچه ام یکسال وده ماهشه شیرمیخوره میشه لطف کنی کمکم کنب

  • سلام من طبیعی زایمان کردم پنج ماه یکسر لکه بینی پریود شدم الانم هرماه لکه لکه میبینم بعد قطع میشم بچه ام ده ماهه است شیرخودمو میدم

    • سلام من العان دو ماه که قرص شیر دهی میخورم ماه اول پریود شدم ولی ماه دومی هنوز نشدم علت چیست؟؟

  • سلام من زایمان طبیعی داشتم بعداز زایمانم بعداز چهار پریود شدم تا ۸ماه ماهی یکبار ب موعدم پریود میشدم الان یک ماه هست ک پرید نشدم عفونت هم دارم تست بارداری هم زدم منفی بود.. دلیلش چیه؟

  • من شش ماه اززایمانم میگذره ولی پریود نشدم دارم قرص لاینسترول میخورم الان نزدیک شش ماه داره تموم میشه چیکار کنم که پریود شوم که قرص ال دی شروع کنم

  • سلام من بچه ام دو سالشه شیرو ازش قطع کردم حالا دو هفته پریودم عقب افتاده تست دادم جوابش منفی بود چکار کنم من تا حالا پریودم نا منظم نداشتم

  • سلام من بچم ۹ماهشه دو بار پریود شدم ۳ماه نشود حلا چه کار کنم

  • سلام من سه ماه زایمان کردمه ماهی دوبار پرودمیشم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام من بچم سه ماهشه شیر خودمو میدم زایمان طبیعی کردم بعد چهل وپنچ روز پریود شدم بعدش الان شدم و فقط یک روز بوده قرص شیرده میخورم امانامنظم‌ احتمال بارداری هست ?

    • سلام خسته نباشید من بچه ام الان یک سال ونه روزشه تو ماه شش پریود شدم ، ماه اول چهارم
      ماه بعدی ۶ ماه بعدی ۸ ماه بعدی ۱۰ بعد ۱۲ بعد۱۴ ماه بعدش خونه تکونی داشتم اوفتاد ۱۲ ما بعدی اوفتاد ۱۵ ولی الان ۲۰ هستش من پریود نشدم چه کار کنم آیا بخاطر شیردهی یا نه مشکل دیگری هست ممنون میشم اگه راهنمایی کنید سپاس از شما

    • سلام شمایی که میگین ۱ روز پریود شدین منم دقیقا شرایطم مثل شماس جواب چی شد حامله این یا نه ؟?

  • سلام من بچم نه ماهش از همون دو ماهگی پریود شدم الان ده روز که عقب افتاده پرویدم تست بارداری هم دادم ولی منفی شود میشه راهنمایم کنی ممنون میشم

  • سلام من هورمون پرولاکتینم بالاست ۱۰ماهه زایمان کردم هنوز پریود نشدم سر زایمان قبلی همین طور بود آیا باوجود شیر دادن خطرناک هست یانه

  • سلام من پسرم ده ماهشه هفت ماه بود پریود شدم سه ماه پریودم منظم بود الان هفت روز ازوقت پریودم گذشته تست هم انجام دادم منفی بود دلیلش چیه

  • دخترم یک سالشه و فقط یکبار شیر میدم در روز، ولی همچنان پریود نشدم. دلیلش چی میتونه باشه؟

  • سلام چه قرصی تو شیردهی بخورم که قاعدگی تنظیم بشه الان بعد یه هفته دوباره پریود شدم

  • سلام من دو ماه زایمان کردم دو ماه پریود م.خوب بود اما ماه سه.پریود نشدم علتش چی
    خواهش میکنم جواب بدین شیر دهی در ماه سوم خوردم شکلش چی

  • سلام من بچم ۹ ماهشه ماه قبل پریود شدم ولی الان ۷ روز عقب انداختم طبیعیه؟تست بارداری هم نزدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *