درمان هموروئید (بواسیر)

مقدمه

هموروئید (بواسیر) توده هایی در داخل و اطراف (مقعد) هستند. آنها اغلب بعد از چند روز به تنهایی بهتر می شوند. مواردی وجود دارد که می توانید برای درمان و پیشگیری از آنها انجام دهید.

بواسیر اغلب بدون جراحی یا حتی اقداماتی که پزشک می تواند در مطب انجام دهد بهتر می شود.

درمانهای خانگی

با درمان های خانگی اغلب می توانید درد خفیف ، تورم و التهاب بواسیر را تسکین دهید.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید. بیشتر میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید. با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن زیاد می شود ، که به شما کمک می کند از خستگی که می تواند علائم بواسیر موجود را بدتر کند ، جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم خود اضافه کنید تا از مشکلات گاز جلوگیری کنید.

از درمان های موضعی استفاده کنید. کرم بواسیر یا شیاف بدون نسخه پزشک حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید و یا از پد های حاوی فندق جادوگر یا ماده بی حسی استفاده کنید.

به طور منظم در وان حمام غوطه ور شوید. ناحیه مقعدی خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه دو تا سه بار در روز در آب گرم خیس کنید.

از قرص های مسکن استفاده کنید. برای تسکین ناراحتی خود می توانید به طور موقت از استامینوفن ، آسپرین یا ایبوپروفن و … استفاده کنید .

با این روش های درمانی ، علائم بواسیر اغلب در طی یک هفته برطرف می شوند. اگر تسکین پیدا نکردید ، یا اگر درد یا خونریزی شدید زودتر دارید ، ظرف یک هفته به پزشک مراجعه کنید.

روشهای غیر تهاجمی

برای خونریزی مداوم یا بواسیر دردناک ، پزشک ممکن است یکی دیگر از روش های کم تهاجم موجود را توصیه کند. این درمان ها را می توان در مطب پزشک یا سایر موارد سرپایی انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد.

بستن باند لاستیکی. پزشک شما یک یا دو نوار لاستیکی کوچک را در اطراف قاعده بواسیر داخلی قرار می دهد تا گردش خون آن را قطع کند. در طی یک هفته بواسیر خشک می شود و می افتد.

نوار بواسیر می تواند ناراحت کننده باشد و باعث خونریزی شود ، که ممکن است دو تا چهار روز پس از عمل شروع شود اما به ندرت شدید است. گاهی اوقات ممکن است عوارض جدی تری ایجاد شود.

تزریق (اسکلروتراپی). پزشک شما یک محلول شیمیایی به بافت بواسیر تزریق می کند تا آن را کوچک کند. در حالی که تزریق درد کمی دارد یا هیچ دردی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است اثر آن از بستن بند لاستیک کمتر باشد.

روشهای جراحی

فقط درصد کمی از افراد مبتلا به بواسیر نیاز به جراحی دارند. با این حال ، اگر سایر اقدامات موفقیت آمیز نبوده و یا بواسیر بزرگی دارید ، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را توصیه کند:

برداشتن بواسیر (هموروئیدکتومی). با انتخاب یکی از تکنیک های مختلف ، جراح شما بافت بیش از حد را که باعث خونریزی می شود از بین می برد. جراحی را می توان با بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی ، بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.

هموروئیدکتومی موثرترین و کاملترین روش برای درمان بواسیر شدید یا عود کننده است. این عوارض می تواند شامل اشکال موقتی در تخلیه مثانه شما باشد که منجر به عفونت ادراری می شود. این عارضه عمدتا پس از بی حسی نخاعی رخ می دهد.

اکثر افراد پس از انجام این روش مقداری درد دارند که می تواند با داروها تسکین دهد. خیساندن در حمام گرم (وان آب گرم) نیز ممکن است کمک کند.

منگنه بواسیر. این روش که بواسیر هموئیدوپکسی منگنه خوانده می شود ، جریان خون در بافت بواسیر را مسدود می کند. این ماده معمولاً فقط برای بواسیر داخلی استفاده می شود.

استپلینگ به طور کلی درد کمتری نسبت به بواسیر دارد و امکان بازگشت زودتر به فعالیت های منظم را فراهم می کند. در مقایسه با هموروئیدکتومی ، استاپلینگ با خطر بیشتری برای عود و افتادگی رکتوم همراه است که در آن بخشی از راست روده از مقعد بیرون می زند.

عوارض نیز می تواند شامل خونریزی ، احتباس ادرار و درد و همچنین به ندرت عفونت باشد. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه برای شما صحبت کنید.

توصیه

اقدامات لازم را برای نرم شدن مدفوع خود انجام دهید. غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل بیشتر بخورید و یک مکمل فیبر در نظر بگیرید. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز نیز ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند.

اگر شما هم هموروئید (بواسیر) دارید و از آن رنج میبرید ، می توانید ازتخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.