خشکی واژن و نحوه درمان

خشکی واژن در هر سنی قابل تجربه است ، اما مخصوصاً خانمها معمولاً خشکی واژن را در دوران یائسگی تجربه می کنند.

علائم خشکی واژن متفاوت است و ممکن است لزوماً ثابت نباشد.که شامل ناراحتی واژن ، سوزش ، احساس سوزش یا خارش هست. ممکن است شما متوجه میل جنسی پایین تر از حد طبیعی ، مشکل برانگیختگی ، ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی شوید.

. نیاز بیشتر به ادرار کردن و تکرار عفونتهای دستگاه ادراری (UTI) نیز نشانه خشکی واژن است.

درمان اصلی خشکی واژن روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن ، استروژن واژینال است که به صورت قرص ، کرم یا حلقه هایی که داخل واژن وارد می شوند وجود دارد. روان کننده ها و مرطوب کننده ها تأثیرات فوری دارند و می توانند در کوتاه مدت از آن استفاده شوند ، در حالی که دارو ها برای تولید اثر طولانی تر است.

برای زنانی که یائسگی را تجربه می کنند ، جایگزینی با هورمون درمانی (HRT) به عنوان یک نسخه درمانی به صورت قرص ، پچ یا پیوند در دسترس است. HRT معمولاً در مواردی که علائم یائسگی دیگری نیز وجود دارد توصیه می شود ، زیرا تأثیر گسترده ای روی بدن دارد.

علل

شایع ترین علت واژن خشک یائسگی است که باعث می شود سطح هورمون جنسی استروژن که مسئول روغن کاری واژن است کاهش یابد. این می تواند باعث خشکی مداوم واژن ، آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک شود.

دلایل دیگر عبارتند از:

*   تغذیه با شیر مادر ، که باعث کاهش سطح استروژن نیز می شود

*   قرص های ضد بارداری هورمونی مانند قرص ترکیبی یا تزریق ضد بارداری

*درمان سرطان از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی.

*   عدم تحریک قبل از رابطه جنسی ، که می تواند منجر به عدم روانکاری و مقاربت ناراحت کننده یا دردناک شود

*بیماری های مزمن مانند دیابت یا سندرم شوگرن که بر روی غددهای تولید کننده مایعات بدن تأثیر می گذارد.

اقدام بعدی چیست؟

درمان به نیازها و علائم فردی شما بستگی دارد. متخصص زنان و زایمان برای کمک به شما در یافتن روش مراقبت مناسب برای نیازهای شما میباشد.

سؤالات متداول

علائم خشکی واژن چیست؟

به غیر از روانسازی کمتر ، سایر علائم خشکی واژن ظریف تر هست. این موارد شامل ناراحتی و سوزش ، خارش ، احساس سوزش ، میل جنسی کم یا برانگیختگی کمتر از حد معمول و درد در هنگام رابطه جنسی است. تکرار UTI نیز نشانه خشکی واژن است.

چه چیزی باعث خشکی واژن من می شود؟

به دلیل روشی که سطح هورمون در آنها تأثیر می گذارد ، در خانم ها تجربه علائم خشکی واژن در دوران یائسگی بسیار رایج است.

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

درمان های کوتاه مدت برای خشکی واژن شامل روان کننده ها و مرطوب کننده ها است. جایگزینی های هورمون نیز مؤثر هستند اما اثر بیشتری می گذارند

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.