تاثیر چاقی بر بارداری _ پزشک زنان _ رشت


مقدمه

چاقی در بین زنان باردار به عنوان یکی از مهمترین موارد بهداشتی زنان است. چاقی با افزایش خطر تقریباً همه عوارض بارداری همراه است: فشار خون بالا در حاملگی ، پره اکلامپسی ، دیابت حاملگی و بروز بیشتر نقایص مادرزادی ، مشکلاتی حین بارداری ، هنگام زایمان و پس از آن .

چاقی ( اضافه وزن )چیست ؟

اضافه وزن به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) تعریف می شود. چاقی به عنوان BMI 30 یا بیشتر تعریف می شود. در گروه کلی چاقی ، سه سطح وجود دارد که نشان دهنده افزایش خطرات سلامتی همراه با افزایش BMI است:

• کمترین خطر BMI 30–34.9 است.

• ریسک متوسط BMI برابر با 35.0–39.9 است.

• بیشترین خطر BMI 40 یا بیشتر است.

خطرات چاقی در بارداری

چاقی در دوران بارداری شما را در معرض خطر چندین مشکل جدی سلامتی قرار می دهد:

دیابت بارداری دیابتی است که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می شود. این وضعیت می تواند خطر زایمان سزارین را افزایش دهد. زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شده اند نیز مانند فرزندانشان بیشتر در معرض خطر دیابت در آینده هستند. زنان چاق در اوایل بارداری از نظر دیابت بارداری غربال می شوند و همچنین ممکن است در اواخر بارداری نیز غربالگری شوند.

پره اکلامپسی نوعی اختلال فشار خون است که می تواند در دوران بارداری یا بعد از بارداری اتفاق بیفتد. این یک بیماری جدی است که تمام بدن زن را درگیر می کند. کلیه ها و کبد ممکن است از کار بیفتند. پره اکلامپسی می تواند منجر به تشنج شود ، بیماری به نام اکلامپسی. در موارد نادر ، سکته مغزی می تواند رخ دهد. موارد شدید برای جلوگیری از این عوارض به درمان اضطراری نیاز دارند. ممکن است لازم باشد کودک زود هنگام زایمان شود. وقفه تنفسی در خواب وضعیتی است که در آن فرد برای مدت کوتاهی در هنگام خواب تنفس خود را متوقف می کند.

آپنه خواب با چاقی همراه است. در دوران بارداری ، آپنه خواب نه تنها می تواند باعث خستگی شود بلکه خطر فشار خون بالا ، پره اکلامپسی ، اکلامپسی و اختلالات قلبی و ریوی را نیز افزایش می دهد.

نتایج اضافه وزن در بارداری

چاقی خطر مشکلات زیر را در دوران بارداری افزایش می دهد:

♦ از دست دادن بارداری – زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی خطر بیشتری برای از دست دادن بارداری (سقط) دارند.

♦ نقایص مادرزادی – نوزادانی که از زنان چاق متولد می شوند ، خطر نقص مادرزادی مانند نقص قلب و نقص لوله عصبی را افزایش می دهند.

♦ مشکلات آزمایشات تشخیصی – داشتن چربی بیش از حد بدن می تواند دیدن برخی مشکلات مربوط به آناتومی کودک را در معاینه سونوگرافی دشوار کند. بررسی ضربان قلب کودک در هنگام زایمان نیز ممکن است در صورت چاقی دشوارتر باشد.

♦ ماکروزومی – در این شرایط ، کودک بزرگتر از حد طبیعی است. این می تواند خطر آسیب دیدن کودک در هنگام تولد را افزایش دهد. به عنوان مثال ، شانه کودک می تواند در هنگام زایمان گیر کند. ماکروزومی همچنین خطر زایمان سزارین را افزایش می دهد. نوزادانی که با چربی بیش از حد بدن متولد می شوند در اواخر زندگی شانس بیشتری برای چاقی دارند.

♦ زایمان زودرس – مشکلات مرتبط با چاقی زنان ، مانند پره اکلامپسی ، ممکن است منجر به زایمان زودرس پزشکی شود. این به این معنی است که کودک به دلایل پزشکی زود به دنیا می آید. نوزادان نارس به اندازه نوزادانی که پس از 39 هفته بارداری متولد می شوند رشد کامل ندارند. در نتیجه ، آنها در معرض خطر افزایش مشکلات سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت هستند.

♦ مرده زایی – هرچه BMI زن بیشتر باشد ، خطر تولد مرده بیشتر است.

ورزش در دوران بارداری

اگر قبلاً هرگز ورزش نکرده اید ، دوران بارداری زمان خوبی برای شروع است. برنامه ورزش خود را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید تا مطمئن شوید که بی خطر است. با حداقل 5 دقیقه ورزش در روز شروع کنید و هر هفته 5 دقیقه به آن اضافه کنید. هدف شما این است که در اکثر روزهای هفته – ترجیحاً در تمام طول هفته – 30 دقیقه فعال باشید. اگر تازه وارد ورزش شوید پیاده روی انتخاب خوبی است. شنا یکی دیگر از تمرینات خوب برای زنان باردار است. آب از وزن شما پشتیبانی می کند بنابراین می توانید از آسیب دیدگی و کشیدگی عضلات جلوگیری کنید. همچنین به شما در خنک ماندن کمک می کند.

چاقی و بارداری سالم

با وجود خطرات ، در صورت چاقی می توانید بارداری سالمی داشته باشید. کنترل دقیق وزن ، توجه به رژیم غذایی و ورزش ، مراقبت منظم قبل از تولد برای کنترل عوارض و ملاحظات ویژه برای زایمان و زایمان شما لازم است.

 

چاقی و بارداری سالم
  چاقی و بارداری سالم

 

تغذیه سالم در دوران بارداری و چاقی

یافتن تعادل بین خوردن غذاهای سالم و داشتن وزن مناسب برای سلامتی و همچنین سلامت کودک مهم است. در سه ماهه دوم و سوم ، یک زن باردار به طور متوسط به 300 کالری اضافی در روز نیاز دارد – تقریباً به میزان کالری یک لیوان شیر بدون چربی و نیمی از ساندویچ. می توانید با متخصص زنان و زایمان در مورد برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم مشورت کنید .

تاثیر چاقی بر زایمان

زنان دارای اضافه وزن و چاقی کار طولانی تری نسبت به زنان با وزن طبیعی دارند. نظارت بر کودک در حین زایمان ممکن است دشوارتر باشد. به همین دلایل ، چاقی در دوران بارداری احتمال زایمان سزارین را افزایش می دهد. در صورت نیاز به زایمان سزارین ، خطرات عفونت ، خونریزی و سایر عوارض برای یک خانم چاق بیشتر از یک زن با وزن طبیعی است.

چاقی و شیردهی

هنگامی که با کودک خود در خانه بودید ، به عادات غذایی و ورزشی سالم خود پایبند باشید تا به یک وزن طبیعی برسید. شیردهی برای اولین سال زندگی کودک توصیه می شود. شیردهی نه تنها بهترین روش برای تغذیه کودک است ، بلکه ممکن است به کاهش وزن پس از زایمان نیز کمک کند. به طور کلی ، زنانی که حداقل برای چند ماه به نوزاد خود شیر می دهند ، سریعتر نسبت به زنانی که شیر نمی دهند ، وزن خود را از دست می دهند.

اقداماتی برای داشتن حاملگی امن و جنینی سالم

در دوران حاملگی بهتر است برای محافظت از خود و جنین اقدامات زیر را انجام دهید.

♥ مراقبت ها وچکاپ های دوران بارداری را جدی بگیرید. انجام این چکاپ ها برای اطمینان از حال مادر و جنین ضروری است به همین دلیل حتی اگر احساس می کنید همه چیز خوب پیش می رود باز هم این آزمایشات را به موقع انجام دهید .

♥ درباره میزان استاندارد و مناسب افزایش وزن در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

♥ غذای سالم بخورید. از پزشک خود بخواهید تا برنامه غذایی مفید به شما ارائه دهد . این برنامه باید بر اساس سن، قد، وزن و فعالیت های فیزیکی شما باشد.

♥ رژیم لاغری نگیرید. برخی از رژیم های لاغری استاندارد نبوده و قادر به تامین تمام مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین نخواهند بود. بنابراین سعی نکنید که در طول بارداری وزن کم کرده یا در همان وزن سابق خود بمانید. به طور کلی داشتن روند افزایش وزن در بارداری طبیعی است.

♥ هر روز فعالیت فیزیکی داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه نوع ورزش و فعالیتی می تواند برای شما مناسب باشد.

 

اگر شما هم دچار اضافه وزن هستید و تمایل به بارداری دارید ، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/nMhVy7dmB32rSRKs8

 

مقالات مرتبط :رنگ مو در دوران بارداری ،کم کاری تیروئید در بارداری ، آزمایشات لازم در بارداری ، فشارخون در بارداری ، درمان ترک های پوستی بارداری ، 

رابطه جنسی در بارداری ، ورزش در بارداری ، زایمان طبیعی یا زایمان سزارین کدام یک بهتر است ؟ ، تشخیص و درمان دیابت حاملگی ، اهمیت تغذیه در دوران بارداری

میان وعده های مناسب در بارداری ، مانیکور و پدیکور ناخن در دوران بارداری

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *