تماس : ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹-۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳
آدرس : رشت،چهارراه گلسار،روبروی داروخانه گلسار،ساختمان پزشکان آبان،طبقه پنجم،واحد ۱۲

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن: واژن نام یک قسمت از ناحیه تناسلی بانوان است که مانند یک لوله عمل می کند و رحم را به ناحیه خارجی دستگاه تناسلی بانوان سوق می دهد. هنگامی که رحم سیکل طبیعی از خود نشان می دهد، می تواند همراه با ترشحات باشد. البته بهتر است بدانید که ترشحات واژن، یک نشانه خوب است. در واقع این ترشحات نشان می دهد که واژن شما، سیکل طبیعی خود را طی می کند و از سلامت برخوردار است. این ترشحات هستند که در واقع واژن را تمیز و مرطوب نگه می دارند و از آن در برابر عفونت محافظت می کند. ترشحات همواره نشان دهنده وضعیت داخلی رحم هستند. اما گاهی اوقات، از حالت نرمال خود خارج می شوند و حتماً نیاز به بررسی پزشک زنان خواهد داشت. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند به شما در درمان ترشحات واژینال کمک کنند.

یک واژن نرمال دارای ترشحاتی است که بوی شدید یا ناخوشایندی ندارد، روشن یا سفید است و همچنین این ترشحات لغزنده و مرطوب هستند.

به نقل از ویکی پدیا :

ترشحات واژن (به انگلیسی: Vaginal discharge) مخلوطی از موکوس، سلول‌ها و انواع باکتری‌ها است که واژن را مرطوب و از آن محافظت می‌کند. این مخلوط به‌طور مداوم توسط سلول‌های واژن و غدد دهانه رحم تولید می‌شود و از طریق دهانه واژن از بدن خارج می‌گردد. ترکیب، مقدار و کیفیت ترشحات در افراد متفاوت است و می‌تواند در طول چرخه قاعدگی و در تمام مراحل رشد جنسی و تولید مثل نیز تغییر کند. باکتری‌های تولید شده که در واژن زندگی می‌کنند به‌طور معمول باعث بیماری نمی‌شوند.

در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت به بررسی موارد زیر می پردازیم:

• دلایل وجود ترشحات واژن
  • تشخیص نوع بیماری واژن از طریق رنگ ترشحات واژن

دلایل وجود ترشحات واژن:

ترشحات طبیعی واژن یک عملکرد بدنی سالم است. این یک حالت طبیعی بدن، برای تمیز کردن و محافظت از واژن است. به عنوان مثال ، افزایش ترشحات با تحریک جنسی و تخمک گذاری طبیعی است . ورزش ، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشحات بیشتر شود.

تشخیص نوع بیماری واژن از طریق رنگ ترشحات:

چندین نوع مختلف از ترشحات واژن وجود دارد که برخی از انواع آن ها، طبیعی هستند. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه ای را نشان دهند که نیاز به درمان دارد. در بسیاری از موارد نوع آن ها بر اساس رنگ و قوام آنها دسته بندی می شوند. این رنگ ها عبارتند از:

سفید:
کمی ترشحات سفید ، به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی ، طبیعی است. با این حال ، اگر ترشحات همراه با خارش باشد و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر خامه ای باشد ، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت مخمر باشد.

صاف و آبکی:
ترشحات شفاف و آبکی کاملا طبیعی است. ممکن است در هر زمان از ماه رخ دهد. ممکن است بعد از ورزش سنگین باشد. بنابراین ترشحات آبکی، هیچ گاه نشانه بدی نیستند. این مدل از ترشحات، در بانوان جوان بسیار دیده می شود و نشانه های تعادل هورمونی است.

واضح و کشدار:
وقتی ترشحات شفاف اما کش دار ، نه آبکی ، این نشان می دهد که شما احتمالاً تخمک گذاری می کنید. این یک نوع تخلیه طبیعی است.

قهوه ای یا خونین:
ترشحات قهوه ای یا خونی معمولاً طبیعی است، خصوصاً وقتی در چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن اتفاق بیفتد. ترشح دیررس در پایان دوره قاعدگی می تواند به جای قرمز ، قهوه ای به نظر برسد. همچنین ممکن است در دوره های پریود مقدار کمی ترشح خونی داشته باشید به این لکه بینی می گویند.
اگر لکه بینی در زمان عادی  به غیر از قاعدگی شما رخ دهد و یا اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید ، این می تواند نشانه بارداری باشد. لکه بینی در مرحله اولیه بارداری می تواند نشانه سقط جنین باشد ، بنابراین باید با پزشک خود مشورت نمائید.
در موارد نادر ، ترشحات قهوه ای یا خونی می تواند نشانه ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. این می تواند مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی دیگر باشد. به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر مهم است. متخصص زنان در این روش ها ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی می کند. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و بارداری و زایمان می تواند شما را در درمان خونریزی های غیرعادی رحم یاری دهد.

زرد یا سبز:
ترشحات زرد یا سبز ، به خصوص هنگامی که غلیظ و همراه با بوی نامطبوع باشد ، طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت تریکومونیازیس باشد ، معمولاً از طریق رابطه جنسی منتشر می شود. در این مورد، مراجعه به پزشک زنان، بسیار واجب و ضروری است.

همچنین به این نکته باید توجه داشته باشید که در موارد زیر حتماً به پزشک زنان مراجعه کنید :

• ترشحات شما تغییر رنگ ، بو یا بافت می دهد
  • بیشتر از حد معمول ترشح می کنید
  • احساس خارش یا زخم می کنید
  • شما بین پریود یا بعد از رابطه جنسی خونریزی می کنید
  • در ناحیه بین شکم و ران خود درد دارید (درد لگن)

انواع ترشحات واژن

اگر شما هم علائم عفونت واژن دارید و از آن رنج می برید و تمایل به معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر دارید، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص بیماری های زنان در این زمینه بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه

بیماری های زنان

تنگ کردن واژن بدون جراحی

با بالا رفتن سن، شلی یا گشاد شدن واژن برای بیشتر خانمها اتفاق میفتد. علت گشادی واژن مربوط به زایمان طبیعی، افزایش سن و یائسگی