اختلالات قاعدگی(پریود)

اختلالات قاعدگی

هر گونه خونریزی نامنظم قاعدگی مانند خونریزی هایی که بین دوره های قاعدگی رخ می دهد. یا خونریزی پس از یائسگی( هر گونه خونریزی که بعد از یک سال پس از آخرین دوره قاعدگی طبیعی)مشمول تعریف اختلالات قاعدگی می شود.

یک سیکل قاعدگی، از پایان پریودی شما شروع می شود و تا شروع پریودی بعدی ادامه می یابد. به این مدت زمان، سیکل قاعدگی می گویند.

به نقل از ویکی پدیا :

یک دوره قاعدگی طبیعی در یک خانم در سن باروری شامل حدود ۲۸ روز است. که البته در 3 تا 7 روز آن خون‌ریزی مختصری به اندازه ۸۰–۲۰ میلی لیتر رخ می‌دهد.

بی نظمی در قاعدگی می تواند دلایل فراوانی داشته باشد. آمنوره، عفونت واژن، آی‌یودی، کیست تخمدان، سوءتغذیه، اختلالات هورمونی، مصرف دارو و حاملگی می توانند چند دلیل از هزاران دلیل اختلالات قاعدگی باشند.

خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان و بیماری های زنان می تواند به شما در درمان بی نظمی قاعدگی کمک کنند. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

• آمنوره (فقدان قاعدگی)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلال در قاعدگی
  • یائسگی
  • علائم خونریزی شدید قاعدگی
  • درمان های متفاوت اختلالات قاعدگی

آمنوره (فقدان قاعدگی)

فقدان قاعدگی یا عدم پریودی طی چند دوره طولانی را آمنوره می نامند. همچنین اگر دخترخانمی تا سن 15 سالگی پریود نشوند، این اختلال نیز آمنوره نامیده می شود. نشانه اصلی بروز فقدان قاعدگی عدم وجود دوره طبیعی قاعدگی در فرد است. بسته به علت آمنوره، فرد ممکن است علائم و نشانه های دیگری را همراه با عدم پریود شاهد باشد که این موارد عبارتند از:
• آکنه
• درد لگن
• ریزش مو
• تغییر در بینایی
• موهای زائد صورت
• ترشح نوک پستان

اما آمنوره، دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. از شایع ترین دلایل، بارداری است.دلیل دیگر آن را می توان به هورمون های تولید مثلی و تخمدان ها مربوط دانست.

گاهی اوقات آمنوره در دختران جوان روی می دهد. برخی از افراد فکر می کنند که آمنوره در دختران جوان دلیل بر عدم توانایی بارداری دارد. اما این اصلاً صحیح نیست. این نشانه به احتمال زیاد، نشان دهنده یک مشکل جدی تر هست که حتماً باید توسط پزشک متخصص بررسی و پیگیری شود.

خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های درمانی و بارداری و زایمان می توانند در درمان بی نظمی های قاعدگی به شما کمک کنند.

بارداری دلیلی برای اختلالات قاعدگی

شاید بتوان بارداری را شایع ترین دلیل بی نظمی قاعدگی در خانم های ازدواج کرده دانست. در بارداری بدلیل تغذیه جنین از بند ناف، مادر دیگر دچار پریودی نمی شود و تنها گاهی اوقات دچار لکه بینی می شود. لکه بینی های دوران بارداری گاهی اوقات دلایل مشکل سازی ندارد. اما همیشه هم این گونه نیست. بنابراین اگر دچار لکه بینی های مقطعی و بسیار کوتاه می شوید، بهتر است موضوع را با یک پزشک زنان در میان بگذارید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلال در قاعدگی

سندرم تخمدان پلی کیستیک را می توان یکی از دلایل اصلی بی نظمی در قاعدگی دانست. در صورتی که سابقه پریود نشدن در یک یا دو ماه را در کارنامه قاعدگی خود دارید، باید احتمال ابتلا به تخمدان پلی کیستیک را بدهید.
نشانه های موجود عبارتند از:

• ناباروری
  • رشد بیش از حد موهای زائد
  • ریزش مو
  • تیروئید

همچنین در صورتی که می خواهید درباره این سندرم اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله «سندرم تخمدان پلی کیستیک» را مطالعه بفرمایید.

یائسگی

یائسگی از جمله مواردی است که بانوان در سنین 45-60 سال می توانند دچار آن شوند. همچنین می تواند در سنین پایین تر نیز اتفاق بیفتد. یک بانو می تواند بین 4 تا 8 سال علائم یائسگی را تجربه کند و دچار تغییراتی در قاعدگی خود شود. به دلیل تغییراتی که در سطح استروژن بدن در این مدت صورت می گیرد، فرد می تواند مبتلا به اختلالات قاعدگی و کم یا شدید تر شدن خونریزی های قاعدگی خود شود.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد یائسگی می توانید مقاله «خونریزی بعد از یائسگی» را مطالعه بفرمایید.

اختلالات قاعدگی

علائم خونریزی شدید قاعدگی

1. «منوراژی» یک اصطلاح پزشکی برای دوره های قاعدگی شدید و غیر طبیعی و طولانی مدت است. اگرچه خونریزی شدید قاعدگی می تواند تا حدودی نگران کننده باشد اما اکثر خانم ها آن را تجربه نمی کنند؛ و در بسیاری از موارد قابل درمان است.
    علائم منوراژی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی بیش از یک هفته
    • علائم کم خونی، مانند خستگی یا تنگی نفس
    • جریان شدید قاعدگی، فعالیت های روزانه زن را مختل می کند.
    • برای کنترل جریان پریودی خود مجبور به استفاده از نوار بهداشتی است.
    • برای چند ساعت متوالی مجبور است. چند بار پد بهداشتی و یا تامپون خود را عوض کند.

درمان های متفاوت اختلالات قاعدگی

برای درمان اختلالات قاعدگی پزشکان انواع داروها و مکمل ها را می توانند برای شما تجویز کنند. اما اینکه از کدام دارو استفاده کنید، تنها به تجویز پزشک شما وابسته است. برخی از این داروها و مکمل ها عبارتند از:

1. دیورتیک ها
  2. مهار کننده های پروستاگلاندین.
  3. مکمل های هورمونی.
  4. داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی
  5. مسکن ها.
  6. مکمل های ویتامین یا مواد معدنی.
  7. تغییرات رژیم غذایی.
  8. داروهای ضد افسردگی

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، استرس و ناراحتی های روان نیز تأثیر به سزایی در بی نظمی های قاعدگی دارد. بنابراین هنگام مراجعه به پزشک زنان، حتماً وضعیت روحی خود را نیز با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

اگر شما هم اختلالات قاعدگی دارید و از آن رنج می برید میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. خ

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید.

1 دیدگاه